Åre trails

Digital Destination

Ny digital guide till Åres fjällandskap

Effekt by Gaia, Gaias kreativa digitalbyrå, har i samarbete med Nord Interactive och Åre Destination utvecklat en ny digital guide till Åres fjällvärld, Åre Trails. Åre destinations vision är att bli Europas ledande alpina året runt destination. De skapar förutsättningar för en långsiktig och hållbar utveckling av Åre.

Utmaning

Åre Destination ville hitta ett sätt att hjälpa sommarbesökare att upptäcka mer möjligheter till upplevelser i Åre sommartid och att hitta nya favoritleder i Årefjällen. De ville samla kartor och ledinformation från Södra Årefjällen på ett och samma ställe. Effekt by Gaia fick i samarbete med Nord Interactive i uppdrag att ta fram en digital lösning för detta.

Lösning

Effekt by Gaia tog, tillsammans med Åre Destination och Nord Interactive, fram Åre Trails som både finns som app som på webben under aretrails.com och som mobilanpassad webbsida. Åre Trails består av en guide som innehåller en visuell 3D-karta och ett ledkort för varje led med information om ledens karaktär. I dagsläget inkluderar guiden runt 90 kvalitetssäkrade leder för vandring, löpning, downhill, crosscountry och landsvägscykel. Med Åre Trails kan man enkelt välja och hitta rätt bland Årefjällens alla sommarleder. Kartan går att uppdatera direkt med mätningar från till exempel en GPS-klocka.

 

 

 

Digital Destination

Appen Åre Trails är helt offline för att inte påverkas
av användarens abonnemang och uppkoppling
i fjällvärlden, samt att minimera internationella
gästers roamingkostnader.

 

 

 

Med 3D-kartan har vi kunnat förstärka hur lederna sträcker sig och det blir enkelt att hitta bästa och lättaste sättet att ta sig fram. Vi har lagt mycket kraft på att förmedla en känsla av hur branta höjderna är, hur terrängen ser ut och var stigar, leder, vägar och bäckar sträcker sig. Informationen presenteras på ett enkelt sätt som inspirerar och underlättar för besökaren att hitta rätt aktivitet. För att ytterligare späda på den här känslan har vi klätt kartan med en funktion där det går att se filmsnuttar kopplade till vissa sträckor och punkter i terrängen.

Teknik

Appen är byggd med ny webbteknik, vilket har gjort det möjligt för oss att använda en och samma kodbas för samtliga plattformar och enheter. Vi har byggt appen med ramverket AngularJS som grund och ThreeJS som motor för WebGL och 3D-grafik. Tjänsten driftas helt i Microsofts molnplattform Azure, vilket gör det möjligt för oss att skala ut tjänsten efter behov och gör det enkelt för oss att bygga ut med nya funktionaliteten.

 

 

 

Resultat

Appen lanserades 22 juni 2015 och har sedan dess laddats ner 2500 gånger. Webben besöktes under 2015 av 6000 unika besökare och hade 56000 sidvisningar. Under 2015 fick vi även i uppdrag att vidareutveckla den digitala guiden och göra en vinterversion för skidspår och vinteraktiviteter. Åre Cross Country, som vinterversionen heter, har under december 2015 – mars 2016 haft 8500 unika besökare och 140 000 sidvisningar. Inför sommaren 2016 kommer vi att fortsätta utvecklingen av Åre Trails och skapa nya sätt att underlätta för Åre Destinations besökare. Vi hoppas också på att få vara med och skapa en kampanj under sommaren 2016 för att ytterligare driva trafik till app och webb.